Kdy je ten správný čas na výměnu chladicí kapaliny motoru? U některých vozidel se doporučuje měnit chladicí kapalinu každých 30 000 km. Pro ostatní jeho změna není ani v plánu údržby.

Například Hyundai říká, že chladicí kapalina v motoru (to, co mnozí označují jako „nemrznoucí směs“), by měla být u většiny jejích modelů vyměněna po prvních 60 000 km, poté každých 30 000 km. Interval je u některých modelů Mercedes-Benz s některými motory každých 30 000 km, u jiných je to 120 000 km nebo 12 let. Na ještě jiném Mercedesu je to 150 000 km nebo 15 let. 

Související: Další rady ohledně servisu aut

Někteří výrobci doporučují vypouštění a proplachování chladicí soustavy motoru a častější výměnu chladicí kapaliny u vozidel vystavených „náročnému provozu“, jako je časté odtahování, které může generovat více tepla. Časový plán pro mnoho je však změna na 150 000 km bez ohledu na to, jak vozidlo řídí.

Mnoho servisů – i když v prodejnách, které prodávají automobily s „doživotní“ chladicí kapalinou  říká, že výměnu chladicí kapaliny byste měli provádět častěji, než doporučuje plán údržby, například každých 30 000 nebo 50 000 km.

Důvod: Většina vozidel používá v chladiči chladicí kapalinu s dlouhou životností (obvykle směs nemrznoucí směsi a vody v poměru 50/50), která po několik let poskytne ochranu proti varu v horkém počasí a zamrznutí při nízkých teplotách s malou nebo žádnou údržbou . Moderní vozidla mají také delší intervaly mezi výměnami kapalin u všech typů, částečně proto, že regulační orgány v oblasti životního prostředí tlačily na výrobce automobilů, aby snížili množství staré chladicí kapaliny a dalších odpadních kapalin, které je třeba zlikvidovat nebo recyklovat.

Chladicí kapalina se může v průběhu času zhoršovat a měla by být testována, aby se zjistilo, zda je stále dobrá, protože je těžké ji poznat jen podle vzhledu. I když nádrž na chladicí kapalinu vykazuje dostatečnou hladinu chladicí kapaliny a zkoušky ukazují, že chlazení a nemrznoucí ochrana jsou stále dostatečné, může být zapotřebí odtok chladicí kapaliny a propláchnutí nemrznoucí směsi.

Chladicí kapalina může v průběhu času zkysnout a ztratit své vlastnosti potlačující rez, což způsobí korozi. Koroze může poškodit chladič, vodní čerpadlo, termostat, víčko chladiče, hadice a další části chladicího systému, jakož i systém topení vozidla. A to může způsobit přehřátí motoru automobilu.

Proto by měla být pravidelně testována chladicí kapalina v jakémkoli vozidle s více než 50 000 km Je třeba hledat známky rzi, úniků a zajistit dostatečnou ochranu proti chlazení a přehřátí, i když se zdá, že chladicí systém funguje správně a nádrž je plná. Chladicí systém lze zkontrolovat testovacími proužky, které měří kyselost, a hustoměrem, který měří ochranu proti zamrznutí a varu.

Pokud se inhibitory koroze zhoršily, nemrznoucí kapalina by měla být vyměněna. Chladicí systém může také potřebovat propláchnutí, aby se odstranily nečistoty bez ohledu na to, co vyžaduje plán údržby nebo kolik kilometrů je na počítadle kilometrů. Na druhou stranu, pokud testování ukáže, že chladicí kapalina stále dělá svou práci, chrání před přehřátím a neumožňuje korozi, její častější výměna, než doporučuje výrobce, může být ztrátou peněz.

Poptejte výměnu chladící kapaliny

Zadejte poptávku       

  •